Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, onderzoek. Nadat de mooiste wandelroute van Lieshout naar Stiphout is bepaald, is van drie punten in de route geconstateerd dat ze gebrekkig waren. Dit worden missing links genoemd. Voor deze missing links is een ontwerp gemaakt, maar niet voordat er uitgebreid onderzoek is gedaan naar beide dorpen, om de ontwerpen te kunnen vervlechten met hun omgeving.
Alle resultaten zijn verwerkt in een kleed van 2.5 bij 2.5 meter. Het bevat verschillende kaarten, informatie over de dorpen en hun omgeving, maquettes van de missing links en maquettes van de ontwerpen voor deze missing links.

Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, kenmerken. Gedurende het onderzoek werd duidelijk dat er veel bouwwerken in Lieshout en Stiphout staan die gedurende hun bestaan verhuisd of gekopieerd zijn. Dit gegeven is het uitgangspunt van de ontwerpen voor de missing links geworden.

Deze foto is van een kaart die de levensweg van de kerken in Lieshout en bierbrouwer Bavaria laat zien.

Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, kaarten. De linker kaart is een grafische weergave van de mogelijke wandelroutes en hun eigenschappen.

De rechter kaart laat de drie ontwerpen voor de missing links zien en waar hun vormgeving vanaf geleid is.

Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, missling link 1. Bij de aanleg van het Wilhelminakanaal bij Lieshout zouden drie bruggen komen, maar de derde brug in het midden is nooit gebouwd. De verbindingsweg met Stiphout is hiermee verbroken en Lieshout werd afgesneden van haar eigen centrum. De twee bruggen die wel zijn gebouwd waren identiek, maar zijn tijdens de oorlog weer afgebroken. Er zijn twee bruggen voor teruggebouwd, maar deze zijn lang niet zo expressief als de vorigen. Ondanks protesten is de derde brug er nooit meer gekomen. Op deze plek ligt de Bavariabrouwerij aan het kanaal. De brouwerij bevindt zich al sinds 1680 in Lieshout en is belangrijk geweest voor de ontwikkelingen van het dorp.

Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, ontwerp missing link 1, brug. Het ontwerp van de brug is afgeleid van de twee oude bruggen. De Stiphout-zijde van de brug (links) is identiek aan deze bruggen, maar hij wordt aan het einde wijder en verwijst zo naar de oude bruggen en het achterliggende wijdse landschap. De railing is gelijk aan de railing van de huidige twee bruggen die over het kanaal lopen. Over de dijk aan de Stiphout zijde loopt een bomenlaan, twee van deze bomen zullen door de brug heen steken. In deze bomen is een uitzichtspunt gemaakt die identiek is aan een jagers-uitzichtspunt verderop in de wandelroute. Zij geven uitzicht over de Bavaria fabriek en het kleine dorp Lieshout daarachter.

Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, ontwerp missing link 1, detail brug. De twee komen groeien door een ruim gat in de brug waar een metalen rooster in ligt. Het rooster bestaat uit vier losse delen die met een slot aan de brug vastzitten. De bomen groeien per jaar één cm in doorsnee. Elke tien jaar wordt het rooster eruit gehaald en kan de binnenste ring eraf geslepen worden, zodat de boom weer genoeg ruimte heeft om tien jaar te groeien.

Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, missing link 2. Op dit punt kruist de wandelroute de Goorloop, een watertje dat tevens de grens tussen twee gemeentes bepaalt. De route loop aan beide zijden van het water door een particulier weiland, hier staat dus een begrenzing van prikkeldraad. Er is nog geen bruggetje over het water dat zo'n vijf meter breed is. Aangrenzend aan het weiland bevindt zich het jagersuitzichtspunt dat ook toegepast is op de brug over het Wilhelminakanaal.

Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, ontwerp missing link 2, brugje. De brug is gebaseerd op een handgeschreven verkoopbord voor verse groenten iets verderop. In plaats van groenten, staan richtingen aangegeven naar omgevingskenmerken, zoals een oude schuur, de eigenaar van het weiland en kasteel Croy. Om de strook natuur langs het water te beschermen, is de helft van een tuinhek geplaatst dat uit de tuin in Stiphout is weggehaald (missing link 3). Ook staat er een bordje verboden toegang, dat elders overbodig was geworden. Onder het prikkeldraad staan er twee Bavariakratjes als op- en afstapje. Om broekscheuren te voorkomen wordt het prikkeldraad afgeschermd met een oude Bavariavlag.

Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, ontwerp missing link 2, detail brugje. Het bovenaanzicht van het bruggetje met alle richtingen die erop aangegeven zijn.

Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, missing link 3. In Stiphout loopt de wandelroute in één streep naar de kerk, maar net op het moment dat je er recht op uit denkt te komen, loop je tegen een schutting van een tuin aan. De tuin is van het middelste huis vooraan, de oprit ligt recht tegenover de kerk. Achterin de tuin staat een houten huisje, tussen dit huisje en het bejaardentehuis ernaast is nog ruimte voor een smal paadje. De situatie wijst erop dat er vroeger nog wel een openbaar pad liep.

Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, ontwerp missing link 3, afscheiding. De buitenste strook van de tuin zal een openbaar paadje worden. De rechterhelft van het tuinhek wordt weggehaald en bij het bruggetje over de Goorloop (missing link 2) geplaatst. Tussen het paadje en de tuin komt een afscheiding die gemaakt is van breed schriklint en weilandpalen uit de omgeving. Aan de kant van het paadje worden tegen de afscheiding fruitbomen geplant die kenmerkend zijn voor de omgeving. De bewoners kunnen takken door de afscheiding van schriklint trekken. Hoe meer takken ze naar binnen trekken hoe meer fruit, maar het heeft wel gevolgen voor de privacy. Er ontstaan hierdoor namelijk kieren in de afscheiding.

Slide

Wandelroute Lieshout - Stiphout, ontwerp missing link 3, detail afscheiding. Te zien is de oprit met aan het einde het gehalveerde tuinhek. De takken van de fruitbomen zijn naar binnen getrokken waardoor kieren zijn ontstaan.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
< previous project             next project >